top of page
Szukaj

Marketing w medycynie estetycznej – czy jest dozwolony?

Medycyna estetyczna stała się jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się sektorów medycyny, przyciągając uwagę osób poszukujących poprawy wyglądu i samopoczucia.


Jeżeli prowadzisz gabinet medycyny estetycznej, to taka działalność może podlegać ograniczeniom, wynikającym z przepisów dotyczących reklamy wyrobów medycznych.


Wszelkie wpisy marketingowe oraz reklamy opublikowane po 30 czerwca 2023 r. muszą być zgodnie z przepisami, które weszły w życie na początku stycznia 2023 r. Naruszenie zasad dotyczących reklamy wiąże się z ryzykiem nałożenia kary finansowej nawet do 2 mln złotych.


W przypadku medycyny estetycznej producenci, sprzedawcy i właściciele gabinetów nie będą mogli reklamować produktów i zabiegów, zgodnie z ustawą, w takich kanałach komunikacji jak:

  • reklama tradycyjna (gazety);

  • audycje radiowe;

  • telewizja;

  • reklamy internetowe – wyszukiwarka, media społecznościowe, portale internetowe (w tym również współpraca z influencerami).

Co więcej, reklama dotycząca wykorzystania produktów (nie tylko ich sprzedaż) takich jak np. toksyna botulinowa, lici liftingujące, kwas hialuronowy lub preparaty wykorzystywane do lipolizy i liposukcji również podlega ograniczeniom.



Co zatem jest dozwolone?


Za reklamę uznaje się jakąkolwiek treść zachęcająca do skorzystania z usług.


Aktualnie reklama każdego wyrobu medycznego musi być zrozumiała dla każdego odbiorcy, co oznacza, że nie może wprowadzać w błąd. Niedopuszczalne jest więc np. angażowanie aktorów, którzy wcielają się w role lekarzy, lub stosowanie żargonu medycznego, zrozumiałego jedynie przez specjalistów.


Przed decyzją o stosowaniu „reklamy” należy w pierwszej kolejności zweryfikować dokumentację dołączoną do produktu, aby odpowiedź na pytanie, czy dany produkt jest wyrobem medycznym. Jeżeli dany produkt jest wyrobem medyczny, to należy zweryfikować swoje reklamy, profile w social mediach i stronę internetową.


Jeżeli oprócz wskazania, że jest to wyrób medyczny, znajduje się również informacja, że jest on przeznaczony do użytku wyłącznie przez profesjonalistów (a więc osoby posiadające wykształcenie medyczne), to reklama tego rodzaju wyrobu kierowana do publicznej wiadomości jest całkowicie.


Za dozwolone należy uznać działania wyłącznie informacyjne. Zgodnie z przepisem ustawy o wyrobach medycznych, za reklamę wyrobu nie uważa się katalogów handlowych lub list cenowych, zawierających wyłącznie nazwę handlową, cenę wyrobu lub specyfikację techniczną.


Kary za naruszenie zakazu reklamy


Kary za prowadzenie reklamy produktów i usług z branży beauty z naruszeniem przepisów może ponieść zarówno sam gabinet, jak i osoby prowadzące kampanie reklamowe (np. agencje marketingowe).


Reklama sprzeczna z przepisami zagrożona jest karą w wysokości do 2 000 000 złotych. Jeżeli jednak dane naruszenie nie mogło skutkować zagrożeniem zdrowia lub życia użytkowników wyrobu medycznego lub pacjentów, nałożona za nie kara nie może przekroczyć 10% tej kwoty.


Ponadto, w przypadku stwierdzenia naruszeń istnieje ryzyko wydania decyzji administracyjnej, w której nakazane może zostać: usunięcie stwierdzonych naruszeń, zaprzestanie publikowania, danej reklamy, lub publikację wydanej decyzji w miejscach, lub środkach masowego przekazu, w których ukazała się dana reklama.


Jako kancelaria podczas reklamowania salonu z branży beauty rekomendujemy przede wszystkim:

  • niezamieszczanie zdjęć przedstawiających zestawienie stanu „przed” i „po” wykonaniu zabiegu – taka publikacja może wprowadzić klientów błąd co do oczekiwanego efektu po wykonaniu usługi;

  • nieinformowania o skutkach zabiegu/preparatu, które nie są prawdziwe – takie działanie może również wprowadzić w błąd;

  • weryfikowania, czy dany produkt/preparat jest wyrobem medycznym;

  • skupienie się na działaniach mających informować o świadczonych usługach (rodzaj usługi, cena);

  • nieporównywanie danego preparatu/zabiegu do towaru lub usługi konkurencyjnej;

  • w przypadku współpracy z influencerami – oznaczenie tej współpracy, zgodnie z wytycznymi UOKiK.


Zespół kancelarii COGENTS


Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

Jak sprawdzić czy moje logo jest plagiatem?

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie, posiadanie unikalnego i rozpoznawalnego logo jest kluczowe dla sukcesu każdej marki. Logo jest nie tylko wizytówką firmy, dzięki któremu potencjalni

Comments


bottom of page