top of page
Szukaj

Przycisk „odstąp od umowy” – nowy pomysł Komisji Europejskiej

Komisja Europejska ma w planach wprowadzenie znacznego ułatwienia procedury odstąpienia od umowy zawartej na odległość poprzez prowadzenie specjalnego przycisku. Przycisk ten ma być dostępy pod nazwą „odstąp od umowy” lub tożsamą, być łatwo zauważalny oraz dostępny dla konsumenta. Podczas, gdy zawarcie umowy na odległość zajmuje tylko kilka kliknięć, kwestia odstąpienia od takiej umowy często jest o wiele bardziej skomplikowanym procesem. Celem KE jest usprawnienie i ułatwienie konsumentowi przejścia procesu odstąpienia od umowy zawartej na odległość, aby nie był on bardziej uciążliwy od zawarcia umowy.


KE od maja 2022 r. planuje wprowadzenie dyrektywy zmieniającej dyrektywę 2011/83/UE o prawach konsumenta oraz uchylenie dyrektywy 2002/65/WE w sprawie sprzedaży konsumentom usług finansowych na odległość. Z początku KE chciało wprowadzić wyłącznie ułatwienia w zakresie usług finansowych. Natomiast pod koniec lutego 2023 r. zaproponowano wprowadzenie przycisku odstąpienie od umowy, co do pozostałych umów zawieranych na odległość. Projekt zakłada uzupełnienie dyrektywy o prawach konsumenta o nowy artykuł, który nakazuje zamieszczenie na stronie sklepu internetowego lub w aplikacji mobilnej przycisku o możliwości odstąpienie od umowy.


Projekt przewiduje dwa modele odstąpienia w zależności, czy dany konsument jest zalogowany w danym sklepie internetowym bądź aplikacji czy też nie. Jeżeli chodzi o użytkowników zalogowanych proces ten przebiegnie sprawniej ze względu na podane już wcześniej podczas logowanie wymagane dane. Następnym krokiem ma być potwierdzenie chęci odstąpienia, którą to chęć przedsiębiorca zobowiązany będzie potwierdzić automatyczną wiadomością ze wskazaniem daty i godziny, a następnie przesłaniem do konsumenta potwierdzenia odstąpienia na trwałym nośniku.


Powyższe zmiany dla przedsiębiorców działających online, głównie w branży e-commerce spowodują obowiązek wdrożenia zmian technicznych oraz dostosowania aktualnie obowiązujących regulaminów i polityk sklepu. Z początku KE chciało wprowadzić jednolity model przycisku dla wszystkich przedsiębiorstw, co spotkało się z krytyką głównie ze strony małych i średnich przedsiębiorstw. Jak wiadomo przedsiębiorstwa stale ze sobą konkurują o pozycję na rynku poprzez np. atrakcyjny wygląd strony internetowej czy łatwość w obsłudze aplikacji, co za tym idzie przedsiębiorcy chcieli mieć swobodę w dostosowaniu nowych wytycznych do swoich unikalnych modeli biznesowych.


Powyższe na ten moment stanowią projekt zmiany dyrektywy unijnej, który nie wszedł jeszcze w życie. Należy pamiętać również, że implementacja prawa unijnego do prawa polskiego nie wydarzy się z dnia na dzień, po wejściu w życie przepisów unijnych. Natomiast sam projekt KE jest ukłonem w stronę konsumentów jak i w stronę przedsiębiorców, który poprzez ułatwienie konsumentom procesu odstąpienia od umowy zawartej na odległość spowoduje, że coraz więcej osób zdecyduję się skorzystać z usług sklepów internetowych.


Zespół kancelarii COGENTS


Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

Wykorzystanie AI w marketingu

Wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI) w marketingu stanowi coraz ważniejszy obszar, który umożliwia firmom skuteczniejsze i bardziej spersonalizowane podejście do swoich klientów. Wsparcie AI wiąż

bottom of page