Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2022/2041 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej ma na celu poprawę życia i pracy w UE, a w szczególności zapewnienie adekwatności wynagrodzeń minimalnych pracowników oraz zmniejszenie nierówności płacowych. Polska obowiązana jest wdrożyć mechanizmy wskazane w dyrektywie do polskiego porządku prawnego do dnia 15 listopada 2024 r.
W związku z powyższym na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawiły się założenia projektu ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, która ma zastąpić obecnie obowiązującą ustawę z 2002 r.
Podstawowe założenia i zmiany
I. Aktualizacja minimalnego wynagrodzenia
Podstawą ustalania i aktualizacji (co najmniej raz na 2 lata) minimalnego wynagrodzenia będą następujące kryteria:
- siła nabywcza ustawowych wynagrodzeń minimalnych z uwzględnieniem kosztów utrzymania,
- ogólny poziom wynagrodzeń i ich rozkład,
- stopa wzrostu wynagrodzeń,
- długoterminowe krajowe poziomy produktywności i ich zmiany.
Wysokość minimalnego wynagrodzenia ma być co roku przedmiotem negocjacji prowadzonych w ramach Rady Dialogu Społecznego. Propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia będzie przedstawiać Rada Ministrów do dnia 15 czerwca każdego roku.
II. Coroczny wzrost wysokości minimalnego wynagrodzenia
Projekt przewiduje coroczny wzrost wysokości minimalnego wynagrodzenia w stopniu nie niższym niż prognozowany na dany rok wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem. Jednocześnie, jeśli w roku negocjacji wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę jest niższa od połowy wysokości przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w I kwartale tego roku, gwarancja ta jest zwiększana dodatkowo o 2/3 prognozowanego wskaźnika realnego przyrostu PKB.
Jest również przewidziany mechanizm korygujący w przypadku, gdy w roku poprzednim rzeczywisty wzrost cen będzie różnił się od prognozowanego będzie zastosowany wskaźnik weryfikacyjny (w odniesieniu do wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w danym roku z tytułu różnicy pomiędzy rzeczywistym a prognozowanym wzrostem cen w roku poprzednim).
III. Dwa terminy zmiany wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę
Jeżeli prognozowany na następny rok wskaźnik cen wynosi co najmniej 105% ustala się dwa terminy zmiany wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej, tj. od dnia 1 stycznia i od dnia 1 lipca.Jeżeli wskaźnik cen wyniesie mniej niż 105% to ustalany będzie jeden termin, tj. od dnia 1 stycznia.
IV. Zmiany w zakresie minimalnej stawki godzinowej
W regulacji dotyczącej stawki godzinowej zmieni się m.in. termin wypłaty wynagrodzenia, zostanie podwyższona kara za zaniżanie wynagrodzenia i wprowadzona zostanie kara za niewypłacanie wynagrodzenia wynikającego z minimalnej stawki godzinowej.
Ponadto w Kodeksie pracy i Kodeksie karnym zostanie wprowadzony nowy typ przestępstwa i wykroczenia- przepisy będą przewidywały sankcje za naruszanie praw pracownika do wynagrodzenia, w tym m.in. naliczanie odsetek za nieterminowe wypłacanie należnych wynagrodzeń.
Przyjęcie projektu ustawy planowane jest na III/IV kwartał 2024 r.
Zespół COGENTS
Comments